Plakjes cake in de darkroom

Eerder gepubliceerd op de website van Cineville:

Filmmaken is een woest proces, van de scriptfase tot de postproductie. Crowdfundingsplatform CineCrowd barst van de interessante en eigenzinnige filmmakers en hun projecten. Maurice van Turnhout neemt elke maand een kijkje bij zo’n project: een kijkje in de hemel en de hel van het filmmaken. Voor deze tweede aflevering verdiept hij zich in Queer Amsterdam, een pilot voor een dramaserie, die ook in filmhuizen en op festivals vertoond zal worden. 

Door Maurice van Turnhout

De makers van Queer Amsterdam zijn in battledress. Ze stampen op legerkisten over de dansvloer van de Amsterdamse club Church, terwijl de VJ beelden projecteert die zijn gebaseerd op propagandaposters. ‘We Want You’, luidt het terugkerende credo. Voor de gelegenheid maakt de aanvoerder van de troepen, regisseur Sanne Peters (22), haar opwachting als ‘Uncle Sanne’, compleet met snor en sikje, hoge hoed en slipjas. Sanne: ‘Mensen vragen mij vaak waarom een project als het onze nog niet eerder gemaakt is. Dat is eigenlijk ook best gek in een land als Nederland, met een stad als Amsterdam.’

Queer Amsterdam volgt zeven personages uit de queer-gemeenschap. Producer Dorien Rozing (24) legt uit: ‘In Berlijn en San Francisco wordt het woord ‘queer’ veel gebruikt, in Amsterdam is het nog niet zo bekend. ‘Queer’ is vooral een term die ingaat tegen hokjesgeest. Tegen het scheiden in man en vrouw, homo en hetero. In Amsterdam heb je wel een grote LGBT-gemeenschap (Lesbian, Gay, Bisexual & Transgender), maar dat zijn al vier letters, en dus ook vier hokjes. Binnen de queerscene doen die hokjes er niet zo toe. Eigenlijk heeft iedereen queer-elementen. Mijn moeder kan zich ook queer noemen, als ze op een bepaalde manier in het leven staat.’

Een eigen stempel

De makers van Queer Amsterdam onderscheiden zich niet alleen door hun thematiek, maar ook door hun jeugdige leeftijd. Sanne werd al op haar zeventiende aangenomen bij de Filmacademie en is nu de jongste afgestudeerde ooit in de richting regie. ‘Met de queerscene heb ik een eigen onderwerp waar ik graag verhalen over vertel. Er worden maar weinig films over die scene gemaakt. Als het wel een keertje gebeurt, is er meteen een publiek, dus dan hoeft de film niet eens zo goed te zijn. Binnen het genre ligt de lat laag. Wij willen hem wat hoger leggen.’

Scenarist Anne Chlosta (28) heeft ook de Filmacademie afgerond. Producers Dorien en Marloes Meuzelaar (25) volgden allebei een universitaire studie, en moesten aanvankelijk nog groeien in hun nieuwe rol. Dorien: ‘We hebben veel contacten binnen de roze gemeenschap, dus de organisatorische kant was voor ons niet zo’n probleem. Maar we liepen tegen praktische dingen aan. We wisten bijvoorbeeld niet hoe je een callsheet opstelt. En het duurde ook best lang voordat we erachter kwamen dat de director of photography gewoon de cameravrouw is.’

De producers krijgen inmiddels coaching van Mardou Jacobs, die onlangs nog met Paul Verhoeven en Rudolf van den Berg werkte. Maar ook voor regisseur Sanne blijft het spannend. ‘We zijn nog geen doorgewinterde filmmakers die vijf minuten scripttijd per dag kunnen draaien. Tegelijkertijd willen we er wel graag een eigen stempel op drukken. Heel veel tv-series in Nederland worden op dezelfde manier gedraaid, met een saaie decoupage en een saai geluidsbeeld, heel veilig allemaal. Ik denk dat wij de vrijheid hebben om iets meer uit te pakken. Maar we kunnen ook niet allemaal 360-gradenshots doen of zoiets, dat wordt al snel teveel.’

Avondmensen

De warme relatie met Church ontstond toen de makers van Queer Amsterdam er een teaser draaiden voor de website van CineCrowd. Om de shoot te bekostigen legden alle crewleden 50 euro in. Dorien: ‘Dat geld is vooral opgegaan aan alcohol. We hebben de mensen die in de teaser te zien zijn gelokt met de belofte van gratis drank. Toen iedereen dronken genoeg was is het om zes uur ’s avonds toch een heel goed feestje geworden.’

In de pilot zullen acteurs Sarah Jonker, Marian Mudder, Thomas Cammaert, Romana Vrede en Thomas Schoots te zien zijn naast mode-journaliste Aynouk Tan. Laatstgenoemde heeft nog nooit geacteerd, maar ze is gecast op haar uitstraling en iconische status in de queerscene. Van de figuranten wordt eenzelfde affiniteit met de thematiek verwacht. Deze avond kunnen geïnteresseerden zich melden op de galerij boven de dansvloer van Church, waar een fotograaf hen kiekt in een militaire setting. ‘We zoeken avondmensen,’ verklaart Dorien. ‘Verder zijn we niet kritisch, ze hoeven niet allemaal 1.80 m lang te zijn of maatje 36 te hebben.’

Inmiddels begint Church al aardig vol te lopen met potentiële figuranten. Het feest van Queer Amsterdam valt samen met de vaste ‘mainstream’-avond van Church, waardoor het aanbod van kandidaten nog breder is. De DJ kwakt een nummertje vocal house op de draaitafel, terwijl een groepje Japanse toeristen zich vergaapt aan de ‘familie’ van drag queens die zich heeft gevormd rond de Amsterdamse performer Jennifer Hopelezz. Ook de bekende drag king Lee Machetti begeeft zich tussen de dansers, borst naar voren, schouders naar achteren. Het is een divers gezelschap: man en vrouw, jong en oud, schriel en gespierd, leer en make-up.

Bakje ‘Gay & Lesbian’

Als de pilot voor Queer Amsterdam klaar is, gaan de makers een pitch doen bij de omroepen. Hun einddoel is een tiendelige serie. Natuurlijk bestaat de mogelijkheid dat de publieke omroepen daar geen geld voor hebben, en dat de commerciële netten het een te riskante onderneming vinden. Wat gaan de makers dan doen? Sanne stelt een wedervraag: ‘Met de serie of met ons leven? Ik heb mijn zinnen erop gezet en ik hoop dat het gaat lukken. Als het niet lukt, moeten we overeind krabbelen en met iets nieuws beginnen. Of we moeten het laten liggen en wachten op betere tijden, als de omroepen weer wat te besteden hebben.’

En wat als de dvd van Queer Amsterdam uiteindelijk in het bakje Gay & Lesbian Cinema belandt, en daarmee alsnog in een hokje wordt geplaatst? Dorien: ‘Een distributeur denkt praktisch, hij wil zo’n dvd in een bepaalde sectie onderbrengen. Zo werkt het gewoon. Onze personages beantwoorden qua seksualiteit nou eenmaal niet aan de heteronorm. Je kunt gaan proberen om de filmindustrie te veranderen, maar daar is het de tijd niet voor. Wij willen graag diversiteit laten zien. En als mijn buurman er naar kan kijken en vervolgens denkt, ‘het zijn eigenlijk toch wel leuke types’, dan maakt het mij niet uit in welk bakje hij de dvd heeft gevonden.’

Ondanks de militaire kleding hangt er in Church een uitnodigende sfeer. In de darkroom brandt licht en er liggen keurig gesneden plakjes cake op een schaaltje, zelf met slagroom te versieren. Ligt er toch iets vertrouwds voor de buurman.

Queer Amsterdam heeft inmiddels het streefbedrag op CineCrowd gehaald. De pilot zal begin september worden opgenomen. Bekijk hier de teaser van Queer Amsterdam.

2 gedachtes over “Plakjes cake in de darkroom

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *